سوسرا، روستایی است از توابع بخش چشمه‌سارانشهرستان آزادشهر در استان گلستانایران.

جمعیت

این روستا در دهستان خرمارود جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایراندر سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۲۹ نفر (۲۲۶خانوار) بوده‌است.


موقعيت جغرافيايي :

روستاي سوسرا داراي عرض جغرافيايي 3 و 37 و طول جغرافيايي 18 و 55 است از شمال به كوه نيشاء با ارتفاع 1565 و از جنوب به جنگلهاي توسكا دره ختم مي شود . سوسرا در كنار يك رودخانه واقع شده است كه به رودخانه خرمارود سرازير مي شود و اين رودخانه پس از طي مسافت طولاني به گرگان رود و سرانجام به درياي خزر مي ريزد.

سوسرا در شمال شرقي استان گلستان واقع شده است و از نظر تقسيمات كشوري يكي از روستاهاي بخش چشمه ساران است كه مركز اين بخش شهر نوده خاندوز است . اين بخش جز شهرستان آزادشهر مي باشد.

روستاي سوسرا در كنار پادگان آموزشي كه پادگان نوده نيز ناميده مي شود واقع شده است و به همين دليل ممكن است افراد زيادي در ايران نام سوسرا را شنيده باشند .


شكل ظاهري :

شكل روستاي سوسرا با توجه به عكسي كه مشاهده مي كنيد تقريبا مثلث است كه در سالهاي اخير اين شكل ظاهري به شكل مثلثي كه گوشه هاي آن امتداد پيدا كرده است در آمده است .


آب و هوا‌ :

آب و هواي سوسرا معمولاً معتدل است و مي توان گفت جز مناطقي با هواي معتدل و مرطوب استان گلستان محسوب مي شود . تابستان هاي گرم كه در ماه مرداد به اوج خود مي رسد و همچنين زمستان هاي نسبتاً سرد كه در سالهاي اخير به گرماي تابستان و سرماي زمستان افزوده شده است و گرماي هوا در مرداد 1387 در ساعات بين 13 تا 15 تقريباً 44 درجه سانتيگراد اندازه گيري شده است و همچنين سرماي هوا در زمستان 1386 به گفته بزرگترها سرد ترين سالي كه تجربه كرده اند بوده است . و اين تغييرات دما احتمالاً نتيجه گرم شدن زمين است . روستاي سوسرا از نظر وزش باد در منطقه اي بادگير قرار گرفته است كه اين باد ها در پاييز به اوج مي رسند. اين بادها كه گرم هستند باعث مشكلات زيادي براي مردم مي شوند و مردم باران را نسبت به اين بادهاي آزاردهنده ترجيح مي دهند .بيشترين باران در اين روستا در فصل بهار و كمترين آن در تابستان مي بارد و با توجه به خشكسالي هاي اخير اين توازن تغيير محسوسي داشته است . در اواخر تابستان نيز باران هاي سيل آساي زيادي مي بارد كه با توجه به اينكه روستا داراي شيب ملايمي است از خطر سيل مصون مي ماند و اين يكي از عنايات خداوند به مردم مي باشد اما نكته منفي اين سيل ها زمين هاي كشاورزي مردم در منطقه اي بنام (چيله) است كه در كنار رودخانه خرمارود واقع شده است و در سالهاي اخير باعث نابودي محصولات و حتي بعضي از زمينهاي كشاورزي در اين منطقه شده است .


اقتصاد :

شغل اصلي مردم سوسرا كشاورزي است و از محصولات كشاورزي كه در اين روستا كشت شده است مي توان به گندم، جو، برنج ، كدو و صيفي جات را نام برد . از جمله مشاغل ديگر موجود در اين روستا مي توان به كارهاي اداري و فرهنگي اشاره كرد و همچنين يكي از مشاغل سخت كه افراد زيادي مشغول به آن هستند يعني كار در معدن اشاره كرد . اين افراد در مجموعه معادن استخراج زغال سنگ كه به معادن قشلاق معروف است اشتغال دارند و از ديگر شغل هاي موجود مي توان كار با وسايل حمل و نقل سنگين و سبك را نام برد و همچنين استخدام در مراكز ارتش و نيروهاي مسلح كه با توجه به نبود شغل مناسب در اين منطقه جوانان به استخدام در اين مراكز روي آورده اند . با توجه به اين مطالب 90% مردم سوسرا از وضعيت معيشت و اقتصاد خوبي برخورداند .


راهها و ارتباطات :

نزديكترين شهر به سوسرا نوده خاندوز است كه جديداً شهر شده است و همچنين نزديكترين شهرستان آزادشهر است كه مردم تمام احتياجات خود را در اين شهرستان تهيه مي كنند فاصله سوسرا تا آزادشهر 12 كيلومتر است و همچنين سوسرا داراي ورودي فرعي از را ه ارتباطي آزادشهر به شاهرود دارد كه در كنار پادگان از اين جاده جدا مي شود اين جاده فرعي كه طول آن 2 كيلومتر است در سال 1357 ساخته شده است .


بافت ساختماني :

در سالهاي اخير تمام خانه هاي روستايي مقاوم سازي مي شود و سوسرا نيز در اين طرح پيشرفت چشمگيري داشته است و 90% خانه هاي سوسرا نو ساز است مردم سوسرا بيشتر به نماي داخلي خانه اهميت مي دهند و با توجه به اين امر اگر به همان اندازه هم به نماي بيروني ساختمان بها دهند اين روستا يكي از زيباترين بافت خانه هاي روستايي در ايران را مي توانست داشته باشد .


امكانات :

با توجه به پيروزي انقلاب اسلامي و توجه ويژه به وضع مردم در روستاها براي جلوگيري مهاجرت به شهرها بعد از انقلاب شاهد پيدايش امكانات رفاهي در روستاها بوديم كه سوسرا هم از نظر امكانات در وضع خوبي بسر مي برد . تنها امكاني كه در اين روستا قبل از انقلاب وجود داشت برق بود . براي تهيه آب آشاميدني مردم بايد به منبعي كه آب در آن جمع آوري مي شد مي رفتند و آب را با ظرف به خانه مي آوردند اما به بركت انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني (ره) امكانات زيادي به روستاها داده شد سوسرا داراي امكاناتي مانند آب لوله كشي، تلفن، برق، دفتر پست، مدارس راهنمايي و ابتدايي، خانه بهداشت، غسالخانه، راه آسفالته و همچنين مهمترين امكاني كه در چند سال اخير فراهم شده است يعني گاز طبيعي اشاره كرد كه اين گاز اوج شكوفايي در حمايت از مردم روستا توسط مسولين مي باشد . با توجه به اين امكانات كم و كاستي هايي هم است كه بايد براي رفع آنها تلاش شود . در دوران سازندگي بعد از انقلاب براي مردم روستا يك حمام عمومي ساختند كه قبل از آن از مردم از مكاني بنام خزانه كه آب در آن جمع آوري مي شد و بوسيله آتش گرم مي شد استحمام مي كردند اما با پيشرفت بهداشت و وجود حمام عمومي باعث شد تا در بهداشت فردي پيشرفت بسزايي داشته باشند با بهتر شدن وضع مردم بعد از سال 1357 هر كس كه خانه جديد مي ساخت حمام و سرويس بهداشتي هم به ساختمان خود اضافه مي كرد و با اين پيشرفت در معيشت مردم طولي نكشيد كه همه مردم داراي حمام شدند و طبيعتاً كسي از حمام عمومي استفاده نمي كرد و به مرور زمان اين حمام تخريب شد و بجاي آن ساختمان هاي مخابرات و خانه بهداشت تاسيس شد.


مذهب و اقوام :

مذهب تمام مردم سوسرا شيعه 12 امامي است و هيچ مذهب ديگري بجز شيعه در اين روستا وجود ندارد و از نظر اقوام همه مردم بومي هستند و يا در اين روستا قبلاً ساكن بوده اند و يا از روستاهايي كه در قسمت هاي بالاتر از سوسرا واقع هستند به اين روستاي زيبا مهاجرت كرده اند و در كنار مردم اين روستا زندگي مي كنند و از نظر قومي مي توان گفت تمام مردم سوسرا ايراني اصيل هستند و همچنين زبان آنها فارسي هست كه به صورت محلي صحبت مي شود.

مردم سوسرا مردمي مذهبي و دوستدار اهل بيت (ع) هستند . سوسرا در سالهاي پيش مسجد جامعي داشت كه قديمي شده بود و براي ساختن مسجد جامع جديد آن مسجد را خراب كردند و مسجد جديد كه خيلي بزرگتر و زيباتر از مسجد قديمي است ساخته شد . يكي از زيباترين اخلاق مردم شركت در ساختن اين مسجد بود به اين صورت كه اين مسجد نسبتاً بزرگ با هزينه تمام مردم اين روستا ساخته و در تابستان 1386 افتتاح شد . در اين طرح بزرگ مردم با گرفتن وام هاي بدون سود و همچنين كمكهايي كه در ماه هاي رمضان و محرم پرداخت مي كردند توانستند زيباترين مسجد را در منطقه بسازند و بهترين دستاورد ساخت اين مسجد اتحاد مردم بود همه مردم و از همه اقشار با توجه به توان خود اقدام به ساخت مسجد كردند و مي توان گفت تك تك مردم به ساخت اين مسجد كمك كردند . سوسرا همچنين داراي يك حسينيه است كه بعضي از مراسمات مذهبي در آن برگزار مي شود.[۲]



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








برچسب ها : روستاي زيباي سوسرا,